Ensimmäinen lähijakso ptp-2014 -koulutuksesta takana

Sunnuntai-ilta, väsynyt mutta onnellinen sanoo moni Esportista kotia kohti taivaltava ptp-2014 -lähijakson läpikäynyt kurssilainen, mutta etenkin vastuuvetäjät Mika ja Petri Järvinen: “Rankka viikonloppu, unet jäi vähiin, mutta kyllä kaikki oli sen arvoista. Hyvä fiilis jäi ensimmäisestä viikonlopusta. Tästä on hyvä jatkaa ja vielä isot kiitokset vieraileville kouluttajille.”

Etelä-Afrikka alkaa siintelemään jo mielessä, mutta edessä on vielä 11.-12.tammikuuta tiukka anatomiaviikonloppu ennen sitä. Mikäli tähän menneeseen viikonloppuun on uskominen, niin loistavaa settiä on tiedossa. Tänään sunnuntaina kovien ja erittäin hyvien vierailijoiden määrä kasvoi, saimme kuulla mm. TV:stä tutun personal trainer Liisa Saukkosen tarinaa omasta tuloksekkaasta PT-urasta ja tuotteistamisesta. Liisan viesti oli selkeä: “PT:n pitää haluta auttaa ihmisiä, on oltava iloinen, mutta tiukka, asiakkaat eivät halua oikeasti maksaa lepsusta tai poissaolevan asenteen omaavasta valmentajasta.” Liisa korosti myös: “Usko itseesi, omaan juttuusi. Muutokset sopivat myös pirtaan, jos toivottuja tuloksia ei synny tai asiakas ei ole valmis tarpeeksi peliin laittamaan sovittujen tavoitteiden saavuttamiseksi.”

ImageIltapäivä jatkui Liisan pirteän esiintymisen jälkeen kehonkoostumusasioilla, saimme vieraaksi Hurlabs:n Mia Kaukosen kertomaan erityisesti Tanitan mittareiden toiminnasta ja tulosten analysoinnista. Opiskelijat saivat ammattilaisen näkemyksiä ja vinkkejä kehonkoostumuksen mittaustulosten tulkitsemiseen, ohjeita kuinka auttaa tulevia asiakkaita kehonmuokkaustavoitteissa. Mia sai vastailla lukemattomiin kysymyksiin ja aiheen käsittely jatkuu tulevina opiskelupäivinä, opiskelijat saivat omat raporttinsa ja tutkailua tuloksiin tehtiin innokkaasti.

ImageLoistava viikonloppu huipentui professori Pertti Kukkosen mielenkiintoiseen luentoon ja demoharjoitukseen kohdevenyttelystä (www.kohdevenyttely.net). Tavallisessa venyttelyssä raajaa tai vartaloa pidetään venytysasennossa 10-30 sekuntia tai vielä pitempään. Tällaiset venytykset rasittavat ja ärsyttävät kehon kudoksia. Ne eivät lievitä lihaskipua, vaan voivat lisätä kipuja. Aktiivinen kohdevenyttely on kehitetty välttämään nämä ongelmat. Keho suojautuu vahingoittumisen varalta ja alkaa vastustaa venyttämistä sen jatkuttua noin kolme sekuntia. Lihas jännittyy venyttämistä vastaan sitä enemmän mitä suuremmalla nopeudella tai voimalla venytetään. Sen vuoksi venytetään vain lyhyesti, alle 2 sekuntia ja kevyesti, alle puolen kilon voimalla. Liikkeet tehdään rauhallisesti. Näin vältetään kehon jännittyminen venyttämistä vastaan.

Pertti sytytti Esportin crossisalilla venyttelyharjoituksessa jo kohtuu “turnausväsyneen” opiskelijaporukan venymään huippusuorituksiin vielä kahden pitkän opiskelupäivän päätteeksi.

Image

Koulutus käyntiin huippuluennoilla

ptp-2014 –koulutuksen ensimmäinen lähipäivä Esport Centerissä tarjosi mm. aivot päräyttävän paketin aerobisen kunnon merkityksestä. Kurssilaiset osallistuivat eSporticus ry:n järjestämään aerobisen kunnon seminaariin, jossa käsiteltiin aerobisen kunnon mittausta, sen merkitystä aivojen hyvinvointiin sekä käytiin läpi aerobisen kunnon harjoittelua myös käytännön suorittein.

Image

Esportin kuntotestaaja Kimmo Kourunen tarjosi kattavan tietopaketin aerobisen kunnon mittaamisesta polkupyöräergotestillä. Kimmo avasi esimerkkicasen avulla 10 viikon kuntoharjoittelun tuottamia tuloksia – esimerkkitapauksessa oli mitattu lähtötilanne ppergo-testillä ja kehittyminen jakson aikana todennettiin lopputestin tulosten kautta. Keskustelu metodeista kävi kiitettävän vilkkaana – kiistatta voitiin osoittaa että (lyhyehkökin) harjoittelujakso todella tuottaa mitattavia ja todennettavia tuloksia.

Image

Turun yliopiston sydäntutkimuskeskuksen erikoistutkija Suvi Rovion (FT) luento, jossa keskityttiin aerobisen harjoittelun merkitykseen aivojen kehittymisessä, niiden terveyden ylläpitämisessä ja toimintakyvyn edistämisessä sekä aivosairauksien ehkäisyssä, tarjosi paljon mietittävää itse kunkin kuulijan harmaan ja valkoisen massan yhdistelmässä – siis aivoissa.

Image

Suvin vetämän tutkimusryhmän saamien tulosten mukaan säännöllinen aerobinen liikunta vähentää riskiä sairastua Alzheimerin tautiin jopa 25-50% – erityisesti keski-iän liikunnalla on voimakas yhteys, mutta myös vanhuusiän liikunta vähentää riskiä ja aivojen stimulointi aerobisella liikunnalla edistää merkittävästi myös lasten aivojen kehitystä.

Image

Seminaarin lopuksi ammattivalmentaja Mika Järvinen laittoi seminaariväen mielenkiintoiseen yhdistelmäharjoitukseen cross trainingin ja juoksemisen keinoin. Osallistujat oppivat säätelemään omaa harjoitteluaan tiedostamalla aerobisella alueella eli PPP (pitää pystyä puhumaan, 60-80% maksimisykkeistä).

Koulutettavien ryhmä oli tänään siis ensimmäistä kertaa yhdessä koulun penkillä. Ensimmäisen opintopäivän perusteella arvioituna ptp-2014 –koulutuksessa on kasassa erinomainen tulevien Personal Trainerien joukko.

Ajatuksia päivittäisestä oppimisesta

Uskon vahvasti, että voin oppia joka päivä jotain uutta, silmien ja korvien auki pitäminen auttaa. Neljä päivää alppimaisemissa Villachissa kuunnellen tarinoita ammattijääkiekosta ja sen ympäriltä nosti muutamia hyviä ajatuksia, ideoita ja kysymyksiä mm. motivoinnista. Hyvä ystäväni VSV Villachin pääkoutsi Hannu Järvenpää kestitsi meitä kolmea äijää ja kertoili omaan loistavaan tyyliinsä tarinoita, niin valmentamisesta Alppiliigassa kuin aiemmilta valmennusvuosiltaan Sloveniassa ja Suomessa sekä tietysti mittavalta peliuralta SM-liigasta NHL:n kautta maajoukkuepeleihin. “35 peliä takana tällä kaudella, 35 motivointipuhetta, välillä mielikuvitus ja “mielekkyys” koetuksella, pitää aika ajoin ottaa huumoria mukaan. Yhden matsin puheen aloitin kaasunaamari päässä – I hope I don’t have to use this mask, if your attitude stinks on ice I may need to ,,, or who wants to have free cheese? no no guys, there is no free cheese, even in this mouse trap you got to work to get it out – ja tietysti Hannulla oli hiiren loukko juustolla varustettuna selän takana. Pelaaja, urheilija tai pt-asiakas pitää saada hereille ja mieluummin positiivisella tavalla, ei huutamalla tai riehumalla. 

ImageKun tammikuun lopussa pääsemme toiseen kotiini Etelä-Afrikan Potchefstroomiin, pääsen samalla jatkamaan “valmennuksen korkeakoulua”. Istun viikossa useita tunteja salilla ja kentillä, jutellen ja observoiden maailman huippu-urheilijoiden ja heidän koutsiensa tekemisiä, ei ole parempaa tapaa oppia ja kerrata omia osaamisiaan kuin seurata / olla osana päivittäisvalmennusta, siinä oppii päivittäin ja paljon – koskaan kun ei valmentajana ole valmis! Jos näen mielenkiintoista tai tulee kysyttävää, menen ja kysyn, se on ollut ohjenuorani ja sillä mennään, olen ollut onnekas saadessani niin paljon ystäviä urheilijoista kuin valmentajistaan, nykyään on helpo lähestyä kysymyksillä. Viisaat valmentajat ja urheilijat tekevät samoin, seuraavat koko ajan mitä ympärillä tapahtuu.

Image

Tomas Dvorak, Tsekin yu:n päävalmentaja: “Aikoinaan tapasin Mikan ja urheilijansa Aki Heikkisen Sevillan MM-kisoissa 1999, seuraavina vuosina leireilimme samoihin aikoihin Potchissa, seurasin mielenkiinnolla, mitä kaksikko touhusi, koska Aki oli maailman lahjakkain juniori, olisinkin ollut tyhmä, jos en olisi seuraillut ja oppinut heiltä” entinen 10-ottelija, nykyään http://www.rekrut.me -palvelua pyörittävä Josef Karas jatkaa samoilla linjoilla: “Tutustuin Mikaan ja Akiin jo Jenkeissä 2000-luvun alkupuolella, kaikkina vuosina olemme tehneet tiivistä yhteistyötä ja opittu toisiltamme päivittäin – tieto on jaettavaksi, mutta sitä pitää haluta saada.”

Jutun kirjoittajana,

PCA:n pääkouluttaja, Mika Järvinen

ImageDragutin Topic, tässä kuvassa 41v.!

Image

Parhaita tsekkijuoksijoita 

Image

Fysio Anita van der Lingen (ptp-2014 fysioterapiakontakti) ja keihäri Lisi Eberl (Itävalta)

 

 

Miksi suuret lupaukset eivät toteudu?

Usein näkee ja kuulee erittäin pettyneitä ihmisiä, itseensä pettyneitä. En taaskaan pystynyt saavuttamaan tavoitteitani, halusin laihtua 10kg Jouluun mennessä tai kuntoni piti nousta x-prossaa vuoden loppuun mennessä, mutta näin ei vain käynyt. Miksi niin ei tapahtunut? Mikä meni vikaan?

ImageEnsimmäinen tärkeä askel on asettaa oikeantasoinen tavoite, saavutettavissa oleva, ei utopistinen muttei myöskään liian helppo, se ei lopulta palkitse jatkamaan ponnisteluja. Toinen tärkeä pointti on seurata tavoitteen edistymistä, sen pitää olla mitattava ja siis oikein mitoitettu, se myös kannattaa sanoa ääneen tai vaikkapa kirjoittaa facebookiin – pieni ulkoinen paine auttaa pysymään asiassa.

Miksi sitten epäonnistumme? Suurin syy on tarve olla täydellinen, tehdään liian tiukka dieetti tai harjoitussuunnitelma ja kun siinä ei pystytä pysymään, niin heitetään hanskat tiskiin ja katsellaan sitten asiaa uudestaan myöhemmin, esimerkiksi vuoden alusta. Liika täydellisyyden tavoittelu ei yleensä toimi, tulee jokin vastoinkäyminen esim. sairastuminen tai iloinen asia, mutta dieetin kannalta huono, vaikkapa mummon syntymäpäivät ja siellä kakut, kuohari, makeiset jne. Kun kohtaamme tämän ”huonon päivän” se pilaa täydellisen plänin, mutta se ei tarvitse olla näin!

ImageIhminen on mukavuudenhaluinen, ihminen pitää nautinnoista, mutta tuloksia voi saada, vaikkei kaikesta kivasta ja ihanasta luopuisikaan, rankkakeikka-valmennuskonsepti antaa anteeksi, se antaa henkireikiä, jos niitä joskus tarvitsee, epäonnistuminen ei tule yhdestä huonosta päivästä, edes yhdestä huonosta viikosta. Ohjelma perustuu vaakailuun, jos pitkässä juoksussa, vaikkapa 6 kuukauden aikana sinulla on enemmän hyviä kuin normaaleja päiviä, tulosta syntyy takuu varmasti. Tärkeintä on tehdä asioita riittävän pitkään ja enemmän hyviä kuin huonoja valintoja. Konseptissa pelataan rankkakeikka-pistepeliä, missä 12 pistettä on minimi ja jos sitä seuraa riittävän pitkään, niin kaikki tavoitteet saavutetaan.  Pisteitä kerätään esimerkiksi kolmesta kategoriasta: 1) treeni, 2) järkevä ruokailu / pv ja 3) turhien kalorien 0-toleranssi / pv, 4 treeniä per viikko, 4 nollatolarenssipäivää (esim. omalla listalla makeiset, alkoholi, sipsit, leivonnaiset) ja 4 järkevän ruokailun päivää per viikko = 12 pistettä – kuulostaako kovalta, rankalta, vaikealta, mahdottomalta? Tsekkaa: www.rankkakeikka.fi ja ota askel kohti tavoitettasi, mikä on jäänyt saavuttamatta, rankkakeikka on PCA:n konsepti.Image

Oppikirjasta tutut asiat konkretisoituvat kokemuksiksi

Suomessa päivä lyhenee ja lenkkipolut ovat muuttuneet tosi liukkaiksi – golf-kentätkin on laitettu jo talvehtimaan. Tähän onnettomaan tilanteeseen on tulossa onneksi helpotusta, koska ptp-2014:n Etelä-Afrikan jaksoon ei ole enää kuin reilu kuukausi. Ennakkoraportit Potchista kertovat että kesä siellä on normaalilämpöinen, eli vähintäänkin riittävä Suomalaiselle keskitalven hytisijälle. Koulutusjakso onkin juuri oivaan väliin sijoittuva – helmi/maaliskuun pitäisi olla keleiltään Etelä-Afrikassa kohdillaan ja kun takaisin tullaan antaa Suomen kevätkin jo ensimmäiset merkkinsä. Näin ainakin toivomme hartaasti.

ImageKanariansaaret on eteläisin paikka missä on koskaan tullut henkilökohtaisesti käytyä – toki haaveet ovat jo pitkään olleet paljon kauempana. Kanarialla ei tosiaankaan vielä oikein pääse Afrikan tunnelmiin – paitsi ajoittaisten hiekkamyrskyjen myötä – siksipä mielenkiinnolla odotan myös opintojen ulkopuolella olevaa vapaa-aikaa ja sen mahdollistamia aktiviteetteja Etelä-Afrikan päässä. Erityisen malttamaton olen näkemään eläimistöä joka on ennestään tuttua vain peruskoulun oppikirjoista – miltä kuulostaisi päästä taputtelemaan jellonaa, kisaamaan gepardin kanssa tai vaikkapa kaulailemaan kirahvia? Koulutuksessamme myös on samaa ideaa – ei tutkita pelkästään kirjoja, tilinpäätöksiä ja kehonkarttoja vaan tutustutaan asioihin käytännön tekemisen kautta.

ImageGolfin harrastajana myös Potchefstroomin alueen kentät ja niiden maisemat siintävät jo mielessä. Olen sitäpaitsi kuullut että aiemmin mainitut kolme elementtiä – eksoottiset eläimet, kuningaslaji golf ja kauniit maisemat – kun pystyy kokemaan todennäköisesti samalla kertaa. Toivon vaan että väylältä ulos lyödyistä palloista ei kuitenkaan tarvitse niiden minua isompien sarvikuonojen kanssa kinata. Riskinä näet on että 19. reikä ei olisikaan tällä kertaa se kuuluisa klubin baari.

ImageIntoa puhkuen Potchia kohti!

Petri, kouluttaja

 

PCA:n Personal Trainer -koulutus antaa oivan mahdollisuuden ammattimaiseen harjoitteluun

Kahdeksan viikon Etelä-Afrikan opiskelujakson lukujärjestys on rakennettu siten että, opiskelijat voivat harjoitella täysin ammattimaisesti. Jopa koulutuksen sisältö tukee tarvittaessa kovaakin omaa harjoittelua.

Image

Keihäsjermu Teemu Wirkkala promohommissa HPI:n nurmikentällä, mukana huippuvalmentaja Terseus Liebenberg.

 “Reissusta tulee mielenkiintoinen sillä en ole aikaisemmin edes ollut näin pitkää aikaa poissa Suomesta. Kevättalven reissu vaikuttaa myös hallikauteeni joka jää ensimmäistä kertaa kokonaan väliin. Toivon tämän kuitenkin antavan ylimääräisiä senttejä sitten kesän hyppyihin! Etelä-Afrikka antaa loistavat olosuhteet harjoitella täyspäiväisesti – se on minulle yhtä tärkeä asia kuin itse koulutus”, suomenmestari Laura miettii tavoitteitaan ja jatkaa odotuksistaan koulutuksen sisällöstä: “Odotan koulutuksen antavan minulle avaimet uusiin työkuvioihin ja uskon että tähän suuntaan kouluttautuminen on minulle juuri oikea valinta”.

Image

Laura vielä Teneriffan maisemissa, pian Afrikan savanneilla

Koulutus ja harjoittelu ovat toki pääasia, mutta myös Etelä-Afrikkalainen kulttuuri ja maan erityispiirteinen luonto innostavat Lauraa: “Etelä-Afrikasta odotan hyvin lämmintä keliä, paikallisen kulttuuriin avautumista ja aivan uudentyyppistä luontoa sekä tietenkin safarille pääsyä. Jollei ihan safarille saakka ehdi, niin haluan vähintäänkin pitää leijonanpentua sylissäni ja saada siitä kuvan todisteeksi – niitä kun ei kotinurkilla aivan ruuhkaksi asti ole ollut.”

Laura on yksi ptp-2014 –koulutettavista urheilijoista ja monien muiden osallistujien tavoin ensimmäistä kertaa Afrikassa. Loistava ilmasto harjoittelua varten, erilainen luonto ja Afrikkalainen elämänmeno odotuksissaan kurssilaiset suuntaavat helmikuun alussa kohti Potchia.

Image

Leijonan pennun on syliinsä saanut “Suomen leijona”, Maailman mestari Tero Pitkämäki