Miksi jääkiekossa tulee tehdä kuivaharjoittelua?

PCA järjestää PTH-2014 personal trainer koulutuksen osin Suomessa, osin Prahassa: http://www.personalcoachingacademy.com/pth2014/

PCA:n pääkouluttaja Mika Järvinen pohtii kiekon kuivaharjoittelun merkitystä.

Image

Urheilu-uran kannalta on erittäin tärkeää oppia perusliikkuminen. Kuivaharjoittelu on oiva tapa vahvistaa fyysisiä perustaitoja ja jopa tarvittaessa opettaa niitä nuorimmille junioreille joilla on puutteita perusliikuntataidoissa. Jokaisen urheilijan, on hän sitten jalkapalloilija, voimistelija, yleisurheilija tai jääkiekkoilija, tulee osata kävellä ja juosta oikein. Pitää osata tehdä nopeaa juoksua ja myös lenkillä teknisesti oikein. Osaamispankkiin tulee kuulua myös erilaisten hyppelyjen, hyppyjen ja loikkien oikeanlainen ja terveellinen suorittaminen. Unohtamatta kehonhallinnallisia ja rytmillisiä harjoitteita esim. telinevoimistelun perusasiat tai metsässä / maastossa monipuolinen liikkuminen jalan, polkupyörällä, suksilla tai mitä sesonkeihin milloinkin kuuluu. Perusliikunnan hyvä pohja antaa mahdollisuudet opetella ja rakentaa varsinaista fyysisen kunnon pohjan myöhempää huippu-urheilu-uraa varten.

Image

Laadukkaan ja oikeansuuntaisia tuloksia tuottavan kuivaharjoittelun vetämiseen tarvitaan valmennuksellisia taitoja, mutta ennen kaikkea innovatiivista otetta harjoittelun monipuolistamiseen. Jäähallien käytävät, rappuset ja ulkona olevat alueet voivat parhaimmillaan inspiroida harjoittelun monipuolisuuteen, läheiset puistot tai metsät mahdollistavat kehonhallinnallisten harjoitteiden tekemisen esim. pieneen metsäiseen ylämäkeen tehdyt ”pyrähdykset” kehittävät samalla kertaa kokonaisvaltaisesti fyysisiä ominaisuuksia. Samaa efektiä voidaan hakea vaikkapa nurmea harjoitusalustana käytettäessä tasaisen asfaltin tai urheilukentän tartanin sijasta.

Image

Valmentajien tarvitsee osata opettaa fyysisiä taitoja oikein, turvallisesti ja terveellisesti. Väärän opitun suoritustekniikan poisoppiminen on turhaa työtä ja vie liian paljon aikaa muusta tarpeellisesta harjoittelusta aikaa. Kuivaharjoittelusta vastaavan valmentajan tulee olla riittävästi koulutettu. Vääränlainen ja/tai liiallinen fyysinen harjoittelu voi altistaa erilaisille vammoille. Hyvänä ohjenuorana kuivaharjoittelussakin voidaan pitää mottoa: ”Vähemmän tehoja ja kuormaa, mieluummin enemmän oikein tehtyjä toistoja. Näillä teeseillä rakentuu hyvä pohja ja vammoja tulee vähemmän.”, Mika Järvinen, ammattivalmentaja. 

Jääkiekkotaidot rakentuvat paremmin hyvän fyysisen taito- ja kuntopohjan päälle. Monipuolinen fyysinen harjoittelu rakennetaan vuosien perustyöllä, jota jalostetaan myöhemmin jäällä ja sen ulkopuolella ”erikoisharjoittelulla”. Aluksi harjoittelun tulee olla ”maailmaa syleilevää”, todella monipuolista, joka parhaiten tulee mm. leikinomaisten harjoitteiden ja pelien sekä kisailun kautta. Lasten ja varhaisnuorten ”leikinomaisen” harjoittelun ohessa aloitetaan opettelemaan varsinaisen fyysisen harjoittelun tekniikoita mm. juoksutekniikka, ponnistustekniikat, keppijumppa, kuntopallonheitot ja muita myöhemmin tarvittavia fyysisiä taitoja.

Kuivaharjoittelu on oiva tapa valmistaa jääharjoitukseen ja myös edistää palautumisen käynnistymistä lajiharjoituksen jälkeen. Nykyään useat joukkueet jo käyttävätkin kuivaharjoittelua aloittamaan ja/tai päättämään jääharjoitukset, mutta korjattavaa olisi sisällöissä ja erityisesti harjoitteiden suoritustekniikoissa, jotta harjoittelu olisi järkevää ja kohdistuisi oikein. Harjoittelu olisi terveellistä, myös pidemmällä aikajänteellä. ”Kannattaa muistaa, että se mitä on vuosikymmeniä totuttu tekemään, ei olekaan ehkä aina ihan oikein ja tarkoituksenmukaista.”, Järvinen jatkaa.

Image

On tunnustettava tosiasia, että jääkiekkoilija tehdään jäällä kaukalossa, mutta hyvät fyysiset taidot ja fyysinen kunto mahdollistavat huippukiekkovaiheessa huippukunnon hiomisen. Kun harjoittelu ja pelaaminen kokonaisuutena alkaa olla ammattimaista ja ikääkin kiekkoilijalle alkaa tulla enemmän, niin hyvä kuntopohja auttaa ehkäisemään vammoja, palautuminen on nopeampaa, myös mahdolliset kuntoutusprosessit nopeutuvat. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että on nopeammin ja pidempään huippupelikunnossa, joka hyödyttää seuraa, mutta myös pelaajaa itseään, erityisesti, jos oma elinkeino on pelissä!

Mika Järvinen, ammattivalmentaja, pääkouluttaja PTH-2014 personal trainer koulutuksessa (http://www.personalcoachingacademy.com/pth2014/ )

Image

PCA:n ja rankkakeikan vinkkejä kuntoiluun

Olkaa hyvät kuntoilun nälkäiset, treenivinkkejä videoiden muodossa Pääsiäisen kunniaksi.

Uusia PT-koulutuksia: http://personalcoachingacademy.com/

  1. Kuntosaliltakin voi hankkia hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa: http://www.youtube.com/watch?v=c1NHVj6–kA
  2. Mäkijuoksun lenkin ja kuntosaliharjoituksen yhdistäminen: http://www.youtube.com/watch?v=QF0zBlOym8k
  3. Rappustreeniä Jättärillä: http://www.youtube.com/watch?v=3qHWdM6nzGM
  4. Monipuolinen kuntopalloharjoitus: http://www.youtube.com/watch?v=zVCkNCSc-8Y
  5. Ideaa juoksulenkin monipuolistamiseen: http://www.youtube.com/watch?v=JmXKuyptzJM
  6. Lihaskuntotreeniä kotipihalla: http://www.youtube.com/watch?v=u21uGs7coXo
  7. Rappustreeniä “Neron Portailla”: http://www.youtube.com/watch?v=lvp8O5dYzNQ
  8. Aerobisen harjoituksen lihaskuntoharjoitteita: http://www.youtube.com/watch?v=j-F046bs750
  9. Hiekkamonttujuoksua: http://www.youtube.com/watch?v=QNaubZ2-Pb4
  10. Lenkkiä ja lihaskuntoa: http://www.youtube.com/watch?v=hucrHVCDFkI
  11. Core-treeniä oman kehonpainolla: http://www.youtube.com/watch?v=Z-C_Bsh8-64
  12. Liikkuva kuntopiiri: http://www.youtube.com/watch?v=wnmCWzcvMlg
  13. Koordinaatiota, kehonhallintaa ja lihaskuntoa aidoilla: http://www.youtube.com/watch?v=0Bpg8rMoGY0
  14. Corea välineillä: http://www.youtube.com/watch?v=3ItTB2MjUJg
  15. Koordinatiivisia hyppelyjä: http://www.youtube.com/watch?v=UUYCzhOGRlA

Hyviä treenihetkiä, mikäli tarvitset opastusta – ota yhteyttä: info@rankkakeikka.fi tai info@personalcoachingacademy.com 

Image

PCA:n ptp-2014:n laaja vierailijakaarti

Koulutuksen 300 tuntia on paketissa, hienoja uusia personal trainereita koulutettuina. Joulukuun lopussa alkanut matka käsitti uskomattoman kattauksen asiantuntijoita PCA:n omien kouluttajien lisänä.

Uusia koulutuksia: http://personalcoachingacademy.com/

Asiantuntijavierailijoita ptp-2014 -koulutuksessa (kronologinen järjestys):

Kimmo Kourunen, kuntotestaus, personal trainer & kuntotestaaja, esport ratiopharm arena

Filosofian tohtori ja erikoistutkija Suvi Rovio, aerobisen harjoittelun merkitys ja vaikutus aivojen terveyteen ja toimintakykyyn sekä aivosairauksien ennaltaehkäisyyn, Turun Yliopiston Sydäntutkimuskeskus

Pasi Kokkonen, valmennuskirjallisuus, VK-kustannus Oy

Liisa Saukkonen, personal trainerina toimiminen ja oman toiminnan tuotteistaminen, personal trainer, Curves’ Fitness

Mia Kaukonen, kehonkoostumuksen mittaaminen, Hurlabs Oy

Professori Pertti Kukkonen, kohdevenyttely http://kohdevenyttely.net/

 

Jarmo Väisänen, anatomia ja hieronnan perusteet

Keihäänheittäjä Sanni Utriainen, urheilijan arki ja tavoitteet

Linda Lindqvist, käytännön anatomia, teippaus, liikkuvuusharjoittelu, kehonhallinta- ja tasapainoharjoittelu

Professori Matti Urrila, kokonaisvaltaisuus personal trainerin toiminnassa

Image

Anne Dahl, asiakkaiden kohtaaminen, asiakkuusjohtaja, Peab Invest Oy

Kari Hyökki, personal trainer toiminta Ruotsissa, No Excuses konsepti

Pierre Meintjes, personal trainerina toimiminen, personal trainer, Etelä-Afrikka ja Caribbean Cruises

Jp van der Schyff, streetworkout, BAR EVOLUTION https://www.youtube.com/watch?v=ooPZ1dIxRaw

Jayson Henning, kriketti

Heleen Humpel, netball

Image

Anu Nässi, liikuntapsykologia, urheilupsykologi

Lissu Suursalmi, life coaching, toimitusjohtaja Mezina Oy

Image

Panu Vuorimaa, yritys liikuntapalvelujen ostajana, liiketoimintajohtaja, Vaasan Oy

Pertti Ura, brändistrategisti, RedSpider North Oy

Jari Sarasvuo, personal trainerin haasteet, valmentaja, Trainers House

Mikael Nordström, lisäravinteet / ravintolisät personal trainer asiakkailla, tuotepäällikkö I&P Service Oy / PPS-Shop

Huippu viikonloppu ptp-2014 -koulutuksessa

Espoon esport ratiopharm arenalla oli jälleen työntäyteinen viikonloppu, ptp-2014 -opiskelijat ahkeroivat koulutuksen 300 tunnin kokonaisuudesta viimeiset 20 tuntia. Mukaan mahtui jälleen käytäntöä eri aiheista personal trainer -kartalta sekä tuhti paketti viimeisiä teoriaopintoja.

Image

 

Hurlabs:n Tanita kehonkoostumismittari oli tarkassa syynissä

Joulukuun ja tammikuun jaksoilla opiskelijat polkivat pp-ergon maksimitestin ja viimeisen lähijakson aloituksessa jälleen uudestaan, jotta pääsimme vertailemaan kuinka mm. Etelä-Afrikan tarjoamat treenimahdollisuudet olivat puraisseet.

ImagePCA:n kouluttajat testasivat myös kuntonsa ja edistystä tullut huomattavasti. Vanha totuus todistui jälleen, mitä treenaat siinä kehityt.

Image

Image

Lauantaina pääsimme tutustumaan Mezina Oy: toimitusjohtajan ja life coach Lissu Suursalmen johdolla life Coaching:n saloihin, kuulimme opiskelijoiden 8 viikon henkilökohtaisten tavoitteiden metsästyksen onnistumisista ja tavoitteiden täyttymisistä tai sitten niiden täyttymättömyydestä.

Image

Image

Lauantai-iltaa kohden mennessä asia ja tunnelma tiivistyivät, lauteilla olivat mm. Vaasan Crisp Bread:n johtaja Panu Vuorimaa, joka kertoi mm. yrityksen näkökulmasta liikunta- ja personal trainer palveluiden ostajana ja kuluttajana.

Image

Red Spider North:n Pertti Ura kaitsi opiskelijamme syvemmälle brandin luomisen maailmaan, aiheeseen johin PCA:n toinen pääkouluttaja Petri Järvinen oli jo Potchissa opiskelijoiden matkan aloittanut LTO-opinnoissa. http://redspidernorth.fi/

Lauantain kruunasi yllätysvierailu, karismaattinen Jari Sarasvuo ponkaisi estradille ja piti puolen tunnin räväkän puheen personal trainer maailman erilaisista näkökulmista ja herätteli opiskelijoita alan haasteisiin, mutta samalla sen huisiin mahdollisuuksiin.

Image

Sunnuntai, ptp-2014 -koulutuksen finaalipäivä oli ryhmäpedagogisten oppien, opetusharjoituksia yhdistäen crosstraining-harjoitteisiin sekä cross:n metcon-treeniin ja myös TRX / kahvakuula -workshopin päivä. Iltapäivällä saimme tuhdin paketin lisäravinteista ja ravintolisistä, keskustelun virittäjänä ja asiantuntijana PPS-Shop:n Mikael Nordström.

ImageImageImageImage

Image

Image

Image

Päivän ja koulutuksen päätti tietysti PCA:n ptp-2014 koulutuksen todistusten sekä stipendien jako. Yksitoista uutta personal traineria onneksi olkoon! Erityismaininta vielä stipendien saajille: ”rankin keikka” –stipendin (sponsori: http://www.rankkakeikka.fi) saaja oli Piia Vuorinen ja koko koulutuksen ajan ”aktiivisin ote” kuului Niko Nummelalle. (sponsori: http://www.pps-shop.fi/)

Kiitos kaikille asianosaisille,

Pääkouluttajat Mika ja Petri

 

PCA on avannut 3 uutta personal trainer -koulutusta:

PTH-2014: http://www.personalcoachingacademy.com/pth2014/

PTPa-2014: http://www.personalcoachingacademy.com/ptpa2014/

PTP-2015: http://www.personalcoachingacademy.com/ptp2015/