Sota Sokereita Vastaan -trilogian osa 2

 

 

 

bigstock-grilled-salmon-with-spring-veg-29995154

Ihan aluksi pyydän anteeksi, jos / kun seuraavat kommentit ja mielipiteet, osin varmaan myös totuudet loukkaavat lukijoista osaa.

Kysymys numero yksi: miksi elämästä pitää nauttia aina suun kautta? Tai ainakaan miksi nautitun “ravintoaineen” pitää olla turmiollista kehollemme ja terveydelle? Perusteluiksi sokeripommien tai erityisen rasvaisen ruuan nauttimiselle kuulen niin usein sanottavan “pitäähän elämästä nauttia”, tottahan toki, mutta onko elämästä nauttiminen vain sokerien tai rasvaisen ruoan övereiden vetämistä? Toinen kysymys: mitä se kohtuus kaikessa merkitsee? Jotta sinä olisi mitään järkeä, niin kohtuus pitää määritellä. Tarkoitan, että jos mielestäsi yksi pulla päivässä on kohtuus, niin silloin sen määrän ylittäminen on kohtuutonta eikö vaan, mutta jos kohtuus on että kyllä pullaa voi kohtuudella syödä, niin mitä se tarkoittaa yksi per päivä, silloin tällöin mutta yleensä aina kun on kahvia tarjolla tai kun on jonkun merkkipäivä tai jos joku tarjoaa, miten se määritellään? Jos määrittelet kohtuuden, silloin sitä voi seurata – eikö vaan? Sama koskee esim. liikuntaa, mikä on sinulle kohtuullinen määrä per viikko, jos jäät sen alle, niin et ole kohtuullisesti liikkunut sillä viikolla. Kysymys numero kolme: onko terveellisesti syöminen (pääsääntöisesti, ei tarvitse olla perfektionisti) elämästä nauttimista? Tai toisin, voisiko se olla?

Fat Lazy Guy Watching The Tv

Liikunnan puute on ihmiselle huonosta, mutta väärin ja turmiollisesti syöminen tappaa aiemmin kuin “suunniteltua” olisi. Tavallisen ihmisen (työ, perhe jne.) mahdollisuudet rajoittuvat viikossa muutamaan liikkumistuntiin, joten niiden muutaman tuhannen kilokalorin polttamisella ei isoja kehonkoostumusmuutoksia tehdä, mutta fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin vaikutetaan hienosti. Mikäli tahdot muutoksia kehonkoostumukseen on avain keittiössäsi, olet mitä syöt, usko tai kokeile ja usko sitten!

 

Diet Woman Kicking Donut Snacks on White

Vierailin pari päivää sitten Puuhamaassa, voi sitä läskin lotinaa. Emme kyllä ole kovinkaan kaunista kansaa, enkä tarkoita tällä, että meidän aikuisten pitäisi olla mallin tai fitnessurheilijan mitoissa, mutta jos / kun sitä läskiä on vaikka naapureille jakaa, niin ei ole kansantaloudellisestikaan järkevää, saatika sitten kenenkään tulevan terveyden kannalta tavoiteltavaa. Ja kun puolet lapsista keitä puuhalivat siellä, oli myös ylipainoisia, niin keitä on syyttäminen? Kuka esimerkin ja kotiravinnon antaa? Jumankauta, herättäisiinkö sokerien ylivaltaan meidän elämässä? Yritetäänkö pelastaa edes lapsemme? Tai heidän lapsensa?

The words "too much sugar" written in sugar grains.  Overhead vi

Ruoan ja juomien ei tarvitse olla pahoja, vaikkei sokeria ylenmäärin olisikaan! Terveellinen ruoka on myös elämästä nauttimista, sen voi maustaa oikein. Eikä kenenkään tarvitse mitään muuttaa, jos ei tahdo. Suosittelen kyllä kokeilemaan, sitten tiedät muuttuuko elämäsi, häviääkö nautinto, vaikket sokeria satoja grammoja viikossa söisikään ……….

sushi and rolls

Terveempään Hautaan -prosessista

“Huomenna käännyn vahvasti kohti 50 vuoden rajapyykkiä, se on puolivälin krouvi minulle. Kun täytin 25 vuotta, niin sanoin että “teen ylpöt” eli elän 100 vuotiaaksi. Viime keväänä päätin olla kesällä 2014 paremmassa kunnossa kuin 20 vuotta sitten kun päätin olemattoman 10-ottelijan uran”, Mika vielä 45-v.

Tässä ollaan matkalla siis terveempään hautaan, ravintotottumuksia on ruuvattu järkevämpään ja terveempään suuntaan, treeniä tehty todella hyvin ja paljon, keskittyen asioihin joilla on oikeasti hyvinvointiin merkitystä.

Terveempään hautaan prosessin joitakin askelmerkkejä:

  • 285 päivää = 319 harjoitusta, joista 90% sisältänyt tai ollut aerobista eli peruskestävyyden / -kunnon harjoittelua, liikkuvuus parantunut niin että mm. vihdoin 30 vuoden puntteilun jälkeen teen tempauksia kyykkyyn
  • Kehonrasvat pudonneet yli 20% alle 15%, viskeraalinen rasva myös alaspäin ja puntaripaino 99,9kg:sta 92,5-94kg:n tasolle
  • Lisätty sokeri poistunut lähes kokonaan ruokavalinnoista, pahoista addiktiokoukuista mm. energiajuomat ja Pepsimax lähes kokonaan pois

Näillä mennään ,,,, jos tahdot mukaan muutokseen, niin hyviä konsepteja löytyy:

www.rankkakeikka.fi

Ja koulutuksen mukana pääset paremmin sisälle kuntoilun ja ravintoasioihin:

www.personalcoachingacademy.com

Muista konsepteista: mika@3f.fi

Ps. Elokuu-lokakuu -akselilla tulossa erinäinen määrä seminaareja mm. “sota sokereita vastaan” – tsekkaa: https://www.facebook.com/groups/277918862370795/