Outo urasuunnitelma!

Eilen kävi vierailulla entinen valmennettavani, oli kiva vaihtaa kuulumisia vuosien takaa ja päivittää nykyhetkeä. Keskustelu viritti aivoni kirjoittamaan hieman urheilijan urasta, paljon on ollut puhetta “urheilijan polusta”. Miksi useat nuoret naiset (lupaavatkin urheilijat) lopettavat liian aikaisin? Tai eivät ikinä tulekaan takaisin urheilunsa pariin tai ainakaan niin, että pyrkisivät takaisin samalle tasolle?

one caucasian woman exercising Rhythmic Gymnastics in silhouette isolated on white background

Useat huippu-urheilijat ja lähellä jopa kansainvälistä tasoa olevat urheilijat lopettavat noin kolmekymppisinä, miksi? Koska on aika perheelle. Se on ihan oikein, en sitä kiellä, mutta pitäisi olla mahdollista tehdä molemmat. Maailmalla on paljon esimerkkejä siitä kuinka mamma-lomat “ajoitetaan” esim. arvokisojen mukaan ja tullaan takaisin, jopa entistä ehompina ja kovempina. Miksi tämä ei onnistu Suomessa, kuin harvoille? Koska meillä ei ole ammattimaista urheilusysteemiä, joka tukisi naisurheilijaa raskauden ja mamma-loman aikana, ei ole taloudellista (edes perus-) turvaa. Lähdet täysin nollasta rakentamaan uraa uusiksi,, jos aiot paluun tehdä. Siksipä niitä lapsia ei tehdä esim 25-vuotiaana, koska prime-ura keskeytyisi, eikä kukaan auta uuteen nousuun. Venytetään uraa, sinne kolmeenkymppiin, tehdään lapset ja jäädään sille tielle ja työn pyörteisiin, Suomelta jää monta potentiaalista menestyksen vuotta saamatta – turhaa, mielestäni!

bigstock-Closeup-on-tummy-of-pregnant-w-50515382

Ex-urheilijani suunnittelee paluuta takaisin omalle tasolleen sekä askelta paria ylemmäs, onhan hän vasta alle 25-v yhden lapsen äiti. Matkaa ja aikaa vielä kolmeenkymppiin kivasti, toinen lapsikin mahtuisi ja siten takaisin, moni kolmekymppinen on parhaassa iässä urheilijana. Tämä on outo “uravalinta”, siis hieno, mutta erilainen suunnitelma, josta tultaneen kirjoittamaan erilainen menestystarina. Hattu päästä ja tsemii! Ilman miehensä tukea tämä ei onnistuisi, systeemiä ei siis ole, mutta onneksi asioita voi rakentaa itselleen ilmankin, tosin kenen se kunnia ja kulta silloin on?

Man on top of mountain. Conceptual design.

Yksi tapa mahdollistaa uraasi urheilijana on PT-duunit, jos olet hyvä ja ammattitaitoinen voit elättää itsesi ja rahoittaa urheiluasi tekemällä “vähemmän duunia” kuin vaikkapa kaupan kassalla. Voit myös itse säätää työajat urheiluusi sopiviksi.

PCA helsinki III starttaa 21.8.2015 – HAE NYT!

Terveyden tasapaino!

Health symbols, rainbow colors. Healthy heart, healthy food, good sleep, yoga. Colorful design. Isolated on a white background.

Kun olemme vauvoja ja pieniä lapsia, meidän ei kuulukaan ajatella tai tehdä itse oman hyvinvointimme eteen juurikaan muuta kuin syödä, nukkua, pissiä ja kakkia sekä hymyillä läheisillemme, jotka pitävät meistä huolta. Pieninä ihmisen alkuina meillä on vanhempamme tai muita henkilöitä, jotka pitävät perustarpeistamme huolta, meillä on ruokaa ja juomaa, vaipat (niin kauan kuin niitä pidämme) ovat kuivat ja puhtaat, meidät laitetaan nukkumaan ajoissa, jos emme itse ”vahingossa” nukahda – meidän ei tarvitse itse ajatella ja hyvinvointimme on kuitenkin taattua. Hyvä niin, niin sen olla pitääkin! Pieni ihminen tarvitsee liikettä ja liikuntaa, motorististen taitojen oppimiseen ja vahvistamiseen, ravintoa fysiologisiin toimintoihin ja lepoa sekä unta päivän rasituksesta toipumiseen ja kokonaisvaltaiseen palautumiseen ja kehittymiseen sekä tietty niin henkisen, psyykkisen kuin sosiaalisenkin kasvun turvaamiseksi.

young mother does fitness exercises together with kid boy isolated

Mikä meidän näissä tarpeissa muuttuu iän myötä? Tarvitsemmeko edelleen unta ja lepoa, terveellistä ravintoa sekä riittävää ja oikein kuormittavaa liikuntaa, kun olemme aikuisia?

boy with alarm and sleep expression isolated on white background

Vastaus retoriseen kysymykseen on tietysti: ei mikään. Mutta kysymys kuuluu kukas näiden asioiden toteutumisen mahdollistaa? Niin, se olet sinä itse! Ei pitäisi olla enää ketään toista henkilöä, jonka pitää sinua muistuttaa unen ja levon merkityksestä tai varsinkaan olla laittamassa sinua nukkumaan ja aika ajoin muutoin lepäämään ja lataamaan akkuja. Ei pitäisi olla enää ”ruokaratsioita”, ei sitä ruoka kersanttia, joka määrää mitä syöt ja milloin tai kuinka paljon. Ei tarvitsisi myöskään olla sitä koutsia tai pt:tä tai jotakin ohjelmaa, joka ”pakottaa” sinut lenkille, salille tai jumpalle.

young woman runner running up on stone stairs sunrise seaside ** Note: Soft Focus at 100%, best at smaller sizes

Mehän kaikki tiedämme hyvinvoinnin kolminaisuuden: liikunta – ravinto – lepo/uni. Niin me tiedämme että pitäisi liikkua vähintään joka toinen päivä tahdilla, tehdä arkiliikuntaa ja muutenkin olla aktiivinen, passiivisen elämäntyylimme sijasta. Tiedämme, että prosessoidut ruoat, keinotekoiset ravinteet ja herkut jne. eivät ole meille hyväksi, tiedostamme, että ravinnon olisi hyvä olla luonnonmukaista, puhdasta ja ravintorikasta. Kaiken kukkuraksi tiedämme, että unta tarvitaan 8h/yö (plus-miinus tunti), jotta ehdimme levätä, palautua ja ladata seuraavaa päivää varten. Niin kaikki tämä tiedetään, mutta miksi meistä todella moni voikin erittäin huonosti, emme teekkään, niin kuin pitäisi, meistä ei kukaan pidäkään huolta, jos itse emme sitä tee?

Fat man is laying on the couch topless watching the TV. Guy is overweight and quite lazy looking.

Vastauksia, ohjeita, verkostoitumista ja ammattiavun löytämistä on tarjolla PCAscalan järjestämässä Terveyden Tasapaino -seminaarissa lauantaina 12.9.2015, klo 10-18 päivä täynnä alojensa ammattilaisia. Luentoja ja puheenvuoroja ravinnosta, liikunnasta, levosta ja unesta – merkkaa kalenteriin, seuraa lisätietoja: FB: PCAscala & www.PCAscala.fi FB: PCAfinlandwww.PersonalCoachingAcademy.com – ennakkovarauksen omasta seminaaripaikasta voit tehdä: mika.jarvinen@PCAscala.fi – Lisätietoja myös: 040-5863888 / PCAscala – meillä kehityt parhaassa seurassa –

unikoulu

“Sneak peak” luennoitsija kaartiin

ja tässä esitteen muodossa:

PCA terveyden tasapaino

PCA – monipuolinen verkosto

PCAscala on kuntoklubi, erityisesti yritysten ja työyhteisöjen työkunto-ohjelmiin, olemme myös liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisten toimintatilana ehdoton valinta – yhteistyötä toimivissa tiloissa rauhassa ja asianmukaisin laittein. Meille on myös ilman muuta tervetulleita yksittäiset asiakkaatkin.

PCAscalan tiloissa toimii myös PCAfinland, joka kouluttaa personal trainereita, myös ulkomailla. Lisäksi PCAfinland järjestää lisäkoulutusta erilaisin klinikoin ja seminaarein. Seuraa ilmoittelua, kesän jälkeen tulossa mielenkiintoisia kokonaisuuksia.

rainbow in potch

HPI, Potchefstroom, Etelä-Afrikka

PCAscala ja PCAfinland tekevät laajaa ja monipuolista yhteistyötä erialojen ammattilaisten kanssa sekä erityisesti palveluportfoliotamme täydentävien yritysten kanssa.

PCA – verkoston esittelyä

rb

Vanajanlinna Group

Kaikki kohdallaan – Kotimaisen hotelli- ja ravintolatoiminnan kärkiryhmää edustava Vanajanlinna Group tarjoaa tasokkaissa puitteissa laadukasta palvelua, jota myös PCAscalan asiakkaiden ohjelmiin on mahdollista integroida esim. yrityksen johtoryhmän työkuntoprojektin päätös pidetäänkin Vanajanlinnassa, Messilän kartanolla tai vaikkpa Levillä tai Tahkolla.

Vihterpalun kartano Virossa

Vihterpalun kartano “Menneen maailman tyyliä ja maanläheisiä elämyksiä. Vain tunnin ajomatka Tallinnasta.” – Vihterpalu on PCAscalan asiakkaille loistava ulkomaan kohde, hyvinkin saatavilla koko Suomesta matkustettuna, etenkin pk-seudulta. Tilauskartanon rauha, loistava palvelu, uskomattomat maisemat ja historian havina yhdistettynä huikeaan ruokatarjontaan avaa uusia mahdollisuuksia höystää yritysten työkunto- tai muita toimintaa tehostavia projekteja.

Treenivideo kartanolta by #PCAfinland

Easy Living Oy

Easy Living Oy on valmennuksiin ja työyhteisöjen kehittämiseen erikoistunut yritys. Tärkeää meille on menestymisen saavuttaminen rennosti ja mielekkäällä tavalla. Erityisen mielellään etsimme organisaatioiden ja ihmisten parhaat menestystekijät ja valmennamme niiden avulla ottamaan suunnan menestymiseen. Tämä merkitsee tosiasioiden tunnistamista, voimavarojen näkemistä, eteenpäin katsomista, uskoa ja ennen kaikkea harjoittelua ja oppimista.

“Kaikki asiakkaamme etsivät ja tavoittelevat menestymistä; työelämässä, liiketoiminnassaan tai urheilussa. Miellyttäviä tuloksia syntyy joko sattumalta tai tekemällä jotain toisin kuin ennen tai yrittämällä vielä kerran.” – Easy Living Oy:n kanssa kykenemme pohjustamaan työyhteisösi nousukiidon. Easy Livingin ammattilaiset tekevät myös korketasoista urheilijoiden henkistä valmennusta mm. monien MM-tason urheilijoiden kanssa.

Elinvoimaa Oy

Elinvoimaa Oy:n Sarita Honkaharjun kanssa yhteistyömme  käsittää mm. Firstbeat-mittaukset, kuivan ja elävän veren analyysit sekä ravintoneuvontaa. Saritan palvelut täydentävät asiakasprojektiemme onnistumista ja tukee asiakkaidemme kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Tuotekumppanuudet

PCAscalan shopista löydät perustuotteita joka päiväiseen kuntoiluun, mutta asiakkaanamme sinulla on mahdollisuus aina käyttäjäystävällisiin hintoihin myös tilatessasi kumppaniemme tuotteita kauttamme.

Shopista löytyy mm.

– huolella valitut perustuotteet, muutoin tilaamalla!

PCAscala ja PCAfinland tarjoavat palveluitaan sinun kehittymisen takaamiseksi. Olemme myös herkällä korvalla kuuntelemassa toiveitasi uusista, paremmista palveluista. Meillä KEHITYT parhaassa seurassa.

Onko sinulla uusi tuoteidea tai valmis konsepti?

PCA scala ja PCA finland kehittävät itse erilaisia liikunta- ja koulutustuotteita ja -konsepteja, mutta “suojissamme” toimii ja kehittyy myös muiden loistavia oivalluksia ja jalostettuja innnovaatioita. Jos sinulla on idea tai valmis konsepti, tule käymään Sturenkadulla tai laita s-postia: mika.jarvinen@PCAscala.fi

Kesän ja syksyn aikana personal trainer Pauli Reinikaisen ja tietoisuusohjaaja Atte Alhaisen uudenlainen treenimetodi valtaa myös Stadin PCAscalan tiloissa kotipesäänsä pitäen.

FullSizeRender (3)

Kehon ja mielen treeni yhdessä – näin se onnistuu!
Personal trainer Pauli Reinikainen ja tietoisuusohjaaja Atte Alhainen kokeilevat tänä kesänä hieman erilaista harjoittelumetodia, joka yhdistää fyysisen ja mentaalisen treenin.
Pauli ja Atte vetävät Riihimäellä joka tiistai ulkotreenin, joka alkaa monipuolisella sykkeenkohotusharjoituksella. Sen aikana juostaan mäkivetoja ja harjoitetaan koko kehon lihaksistoa ulkoilmassa tehtävillä tehokkailla liikkeillä. Liikkeet painottuvat kehonpainoharjoituksiin, mutta mukana on myös kahvakuulailua, tukin nostoa ja tangolla tehtäviä liikkeitä. Treenin kesto on 25 minuuttia, eikä sen aikana pysähdytä.
FullSizeRender (5)FullSizeRender (4)
Varsinainen uutuus on fyysisen osuuden jälkeen vedettävä mindfulness-harjoitus. Useat tutkimukset ovat vahvistaneet, että mindfulness on tehokas tapa kehittää keskittymiskykyä. Keskittymiskyvyn parantamisesta puolestaan on hyötyä lähes jokaisella elämän osa-alueella. Paulin ja Aten harjoituskonseptia voidaan laajentaa myös hypnoosi- ja meditaatioharjoituksiin.
atte ja pauli
Atte ja Pauli nousukiidossa

JA MITÄ SIITÄ SITTEN SEURASI?

sali1

PCAscalan ja PCAfinlandin uusin vahvistus (todellinen vahvistus!) Matti Hallamaa kirjaili blogissaan tänään:

“Kiitos myös kaikille tahoille jotka ottivat yhteyttä, niin sähköisesti kuin kasvotustenkin, tarvitsemani työharjoittelupaikan tiimoilta. Halusin työskennellä yritykselle jonka liiketoimintamalli suo henkilökohtaisia ammatillisia kehitysmahdollisuuksia, sekä jonka arvomaailma on linjassa omani kanssa. Tästä alkoikin yhteistyö PCAscalan kanssa…”

Matin blogi: http://natural.gains.fi/ja-mita-siita-sitten-seurasi/

Treeniä PCAscalassa: https://www.youtube.com/watch?v=Bm1n9d1lbPc

sali3cardiotrxhuonesali2