MINUN terveys!

Back View Silhouette Of A Runner Man Running On The Beach

Jokainen tekee omat valintansa terveytensä eteen.

Kerron lyhyen taustan itsestäni, niille jotka eivät minua tunne tai tiedä. Olen Mika Järvinen, 47-vuotias ammattivalmentaja, mutta urheilijoiden ja tavallisten PT-asiakkaiden valmentamisen lisäksi teen erilaisia projekteja erialoilla ja erityisesti liikuntabisneksessä. Teen super-pitkiä työpäiviä, esimerkkinä vaikkapa viime viikolta (7 päivää), yhteensä 95 tuntia duunia. Valmentamisen lisäksi konseptoin ideoita, omia tai muiden aikaansaamia, kohti toimivaa tuotetta. Lisäksi myyn, markkinoin ja konsultoin, koulutan mm. personal trainereita ja pyöritän Scala Fitness kuntosalia Helsingissä.

Olen joskus 25-vuotiaana sanonut tekeväni “Ylpöt” eli elää 100-vuotiaaksi, uskon, että siihen ei pääse, jos ei yritä elää terveellisesti. Ei ehkä sittenkään, mutta itsellen perustelin että ei siitä ainakaan haittaa ole jos alan elämään terveysaskelia lisää ja uusia ottaen matkallani 3-numeroiseen lukuun, sitähän se elämä on. Ensin ikä on 1-, sitten 2- ja lopulta ehkä 3-numeroinen luku. Tavoitteenani on nähdä lapsieni lapsia liikunnan riemuissa ja elää aktiivista ja onnellista elämää.

Depressed Man Portrait

Väsynyt ihminen ei ole onnellinen, eikä rationaalinen.

Pitkät työpäivät väsyttävät, pitkät työputket vielä enemmän. Omana pelastuksena on ollut terveysvalinnat ravinnon ja liikunnan suhteen. Opittavaa on, paljonkin, mutta paljon on parissa vuodessa terveyden askelia oikeaan suuntaan saanut talssittua.

Opittavaa ja parannettavaa on erityisesti työnmäärässä suhteessa lepoon ja erityisesti unen määrään sekä myös sen laatuun. Lupaan siihen parannusta! Työmäärässä pitää myös osata sanoa välillä ei, tehtävä myös muutoksia mitä tekee, kenen kanssa tekee ja ennen kaikkea ketä varten. Onneksi valoa on tunnelissa sarastamassa. Muutoksiakin tulossa, valmiiksi happy, mutta nuolaistaan vasta kun tipahtaa.

The words "too much sugar" written in sugar grains.  Overhead vi

Sokeri on addiktiivinen myrkky!

Luettelen tähän muutaman terveysaskeleen, joilla uskon olevan merkitystä 100-vuoden tavoitteeseeni, mutta ennen kaikkea yleiseen hyvinvointiini ja terveyteeni kaiken kaikkiaan.

  1. Aika tarkalleen kaksi vuotta sitten karsin sokerin pois, erityisesti piilosokerin (esim. nk. terveys- ja kevyt tuotteiden poistaminen ruokavaliosta) – sokerin käyttö hyvin minimissä, ehkä noin kerran kuukaudessa keskiarvolla käytän nykyään
  2. Samaan aikaan lopetin särkylääkkeiden käytön (sen jälkeen ottanut 4 x 400mg Buranan), aiemmin niitä meni jopa lihassärkyjen ennaltaehkäisyyn ja toleranssin kasvaessa määrät olivat hyvin suuria
  3. Tammikuun 1.päivä 2015 lopetin alkoholin käytön kokonaan, siitä on seurannut todella hyviä asioita. Se on vaikuttanut rahan säästymisen lisäksi mm. yöuniin, roskaruoan poistumiseen ruokavaliosta (aiemmin olin “suurkuluttaja” mm. BigMaceille) sekä turhien krapulahetkien saamattomuuden häviämiseen
  4. Yritin jo syksyllä 2015 lopettaa PepsiMaxin ja energiajuomat, en onnistunut työkiireiden ja stressin vuoksi (selitys, tiedän). Nyt 1.1.2016 lopetin nämä määräämättömäksi ajaksi, samalla meni pannaan sipsit, jäätelö, makeiset – tiedän, etten näiden kanssa absolutistiksi ryhdy, mutta vähennän erittäin minimiin

Tässä muutamia asioita, kokeile, jos kiinnostaa, mutta suosittelen hieman pidempään kuin kuukauden. Jos sattuisikin, että olisi kiva päästä kokonaan irti makeis- tai muusta koukusta, siihen tarvitaan usein pidempi aika kuin “tipaton tammikuu”.

mj cv kuva scala

Minun lupaus itselleni ja MINUN TERVEYDELLE on saada työmäärää pienemmäksi, samalla laadukasta yöunta lisättyä sekä “pakottaa” syömään säännöllisemmin ja enemmän. Nämä ovat vuoden 2016 tärkeimpiä tavoitteita, samalla kuitenkin jo aiempia terveysaskelia edelleen hartaasti mutta ilolla vaalien!